تفاوت فرایند شستشو و ضدعفونی

شستشو یا پاکسازی (cleaning) به معنای زدودن آلودگیهایی است که در تجهیزات مختلف دیده میشود. فرایند شستشو با استفاده از آب و یک مایع شستشو انجام شده و علاوه بر آلودگیهای ظاهری برخی میکروبها را نیز از سطح وسیله جدا میکند. این فرایند با استفاده از دست یا دستگاههای شستشو خودکار انجام میشود.

ضدعفونی کردن (Disinfection) فرایندی است که در طی آن موجودات زنده (میکروارگانیسمها) از بین میروند تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد. روشهای مختلفی برای ضدعفونی کردن تجهیزات و کالای پزشکی وجود دارد که بسته به نوع محصول متفاوت خواهد بود. برای از بین بردن عوامل بیماریزا از محلولهای ضدعفونی و یا فرایند حرارت دادن در اتوکلاو استفاده میشود.

اهمیت ضد عفونی تجهیزات پزشکی

به طور کلی مراکز بیمارستانی، مطبها و کلینیکهای درمانی، محیطهای آلودهای هستند که انواع میکروبها، باکتریها و دیگر عوامل بیماریزا در آنجا یافت میشوند. در اثر استفاده از تجهیزات پزشکی برای یک بیمار، این وسایل نیز آلوده خواهند شد و به همین دلیل شستشو و ضدعفونی صحیح و اصولی کالای پزشکی اهمیت زیادی دارد. مواد ضدعفونی کننده و گندزدا تنوع زیادی داشته و همچنین دستورالعملهای مختلفی برای استریل کردن وسایل پزشکی وجود دارد که آشنایی با آنها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!